تبلیغات
دانشجویان مهندسی نرم افزار ورودی 88 جهاد دانشگاهی اهواز - برندسازی اینترنتی چیست؟
 
دانشجویان مهندسی نرم افزار ورودی 88 جهاد دانشگاهی اهواز
درباره وبلاگ


از طریق ایمیل زیر میتوانید با مدیر وبلاگ در ارتباط باشید
(منتظر نظرها و انتقادات سازنده ی شما عزیزان هستیم)
chenani.mojtaba@gmail.com

مدیر وبلاگ : مجتبی چنانی

برندسازی اینترنتی یکی از تخصص های برندسازی است، بنابراین میبایست برای درک آن، درک مناسبی از برند و برندسازی داشته باشیم، پس ابتدا به این میپردازیم که: "برند چیست؟"

·        برند یعنی یک نام معروف و شناخته شده، مثل گوگل

·        برند همان لوگوی یک شرکت است، مثل اپل که لوگوی آن یک سیب گاز خورده است.

·        برند، نام تجاری است.

·        برند نام محصول + لوگوی محصول یک شرکت است.

·        برند نامی است که برای شرکت انتخاب میکنید تا از سایرین متمایز شوید.

اینها برخی از تعاریف ناقص یا اشتباهی هستند که معمولا در پاسخ به سوال "برند چیست؟" شنیده میشوند.

 

دوستتان به شما میگوید که یک لپ تاپ خریده است، از او میپرسید: لپ تاپ با چه برندی خریدی؟ پاسخ میدهد: SONY

شما از سایر محصولات سونی استفاده کرده اید، اما هیچوقت لپ تاپ سونی را ندیده اید و هیچ چیز هم درمورد لپ تاپ سونی نشنیده اید، اما حس میکنید که میتوانید در مورد کیفیت، کارایی و زیبایی لپ تاپ دوستتان نظر بدهید، در مورد اینکه چقدر عمر خواهد کرد، گران است یا ارزان و ...

تمام پیش داوری های شما از شنیدن نام سونی، برند سونی را تشکیل میدهد، نام سونی و لوگوی سونی تنها یادآور برند هستند، ذات برند، درک و برداشت شما از شنیدن یک نام تجاری است.

برندها فقط متعلق به شرکت ها نیستند، به مثال های زیر توجه کنید:

برند جغرافیایی: وقتی در حال خرید کالایی هستید که نام تجاری اش را نمیشناسید، ممکن است به دنبال کشور سازنده اش بگردید، چه احساسی پیدا میکنید وقتی متوجه میشوید کالایی که در دستان شماست، چینی است؟ چه احساسی از دیدن Made in Japan دارید؟ اگر بگویند این محصول آلمانی است یعنی چه؟ اگر بگویند ایرانی است یعنی چه؟

ممکن است نام کشور سازنده به طور مستقیم روی خرید کالای شما موثر باشد، کالایی را بخرید چون متعلق به کشور الف است یا نخرید چون در کشور ب ساخته شده است، بدون آنکه کوچکترین چیزی درمورد کالا از دیگران بشنوید و یا کالا را تست کرده باشید صرفا با شنیدن نام کشور تولید کننده احساس میکنید میتوانید در مورد کالا نظر دهید، پس نام یک کشور میتواند یادآور برند ملی باشد.

برند شخصی: در سینما نشسته و منتظر آغاز یک فیلم هستید، فیلمی که چیز زیادی درموردش نشنیده اید و حتی نمیدانید بازیگرانش کیستند، ولی احساس خوبی دارید چون فقط دو کلمه درمورد این فیلم میدانید، اینکه کارگردانش اصغر فرهادی است، بنابراین نام یک شخص میتواند یادآور برند شخصی اش باشد.

یرند شامل همه ی احساسات، ویژگی ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است.

برند، برداشت افراد از یک نام است.



برندسازی چیست؟

برندسازی مجموعه ای از راهکارهاست که به نام تجاری شما هویت مشخصی داده و جایگاه آن را در بازار نسبت به رقبا مشخص و متمایز میکند.

برندسازی شامل مباحث مختلفی چون جایگاه یابی و جایگاه سازی برند، انتخاب نام موثر برای برند، ایجاد طبقه بندی جدید، انتخاب رنگ برند و طراحی لوگو برای آن، بسط برند یا محدود نمودن دامنه ی تمرکز، عمق و ارزش برند، روابط عمومی، رویدادسازی، تبلیغات و... میباشد.

به مثال های زیر توجه فرمایید:

·        روابط عمومی: شما محصول شگفت آوری درست میکنید که توجه رسانه ها را به خود جلب کرده و موجی از اطلاع رسانی مثبت ایجاد مینمایید.

·        جایگاه یابی: جایگاه رقبایتان را در بازار مشخص کرده و سپس با در نظر گرفتن خلا بازار و استعدادهای شرکت، جایگاهب را برای خود برمیگزینید.

·        رنگ برند: در راستای جایگاه هدفگیری شده و با در نظر گرفتن رنگ برند رقبا، رنگی برای برند خود برگزیده و از آن به صورت یکپارجه و شایسته در مواردی چون بسته بندی، تبلیغات و ... بهره میبرید.

·        رویدادسازی: با برگزاری مسابقه ای که قرار است شرکت کنندگانش از محصولتان استفاده کنند، توجه مردم و رسانه ها را به سوی برند خود و جایگاهش معطوف میسازید.

در همه ی موارد فوق چنانچه هدف و مسیر را به خوبی درک کرده باشید درحال برندسازی هستید.

نهایتا نام تجاری شما که ممکن است در ابتدا صرفا یک نام بی جان باشد، کم کم جان گرفته و زنده میشود، حالا شما باید مثل کودکتان آن را بزرگ کنید، حواستان باشد که مریض نشود، در محیط ناسالمی زندگی نکند و...

برندسازی، فرایند معنا بخشیدن به یک نام است.


برندسازی اینترنتی چیست؟

پیش از نگارش این متن از چند کارشناسی که حرفه شان مرتبط با اینترنت بود پرسیدم: تعریف برندسازی اینترنتی چیست؟

پاسخ دو نفر از آنها به صورت زیر بود:

تعریف اول: "برندسازی اینترنتی یعنی استفده از تبلیغات بنری در سایت ها + سئو + شبک های اجتماعی"

-         در این صورت باید گفت برندسازی هم به معنای استفاده از تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات محیطی و داشتن یک اس ام اس پنل است که مرتب به همه اس ام اس ارسال میکند، واقعا اینطور است؟

تعریف دوم: "ما در دنیای واقعی از تلویزیون، رادیو، روزنامه ها و مجلات برای تبلیغات و برندسازی استفاده میکنیم، اینترنت به تنهایی با همه ی این رسانه ها در حال رقابت بوده و به زودی همه ی آنها را به زانو درخواهد آورد، در اینترنت، تلویزیون هست، رادیو هست، روزنامه و مجله هم هست، پس برندسازی اینترنتی یعنی فقط از اینترنت برای ساخت برند استفاده کنیم."

-         شاید خیلی ها فکر میکردند وقتی تلویزیون فراگیر شود، رادیو فراموش خواهد شد، وقتی ایمیل فراگیر شود، نامه از بین میرود، یا وقتی لپ تاپ، تبلت و کیندل فراگیر شوند، دیگر کسی کتاب چاپی نمیخواند، اشتباه نکنیم، اینترنت پدیده ی فوق العاده و گسترده ای است اما قرار نیست سایر رسانه ها را از بین ببرد، هر رسانه جایگاه خاص خودش را دارد. منظور از برندسازی اینترنتی این نیست که برند را با اینترنت بسازیم و دیگر هیچ، اینترنت یک جعبه ابزار بزرگ برای ساخت برند است اما نمیتواند مستقل از سایر ابزارها یک برند بسازد، فراموش نکنیم برند در ذهن ساخته میشود نه در اینترنت!


برندسازی اینترنتی یعنی بهره برداری تخصصی از بستر اینترنت در راستای برندسازی


در صورت تمایل به آشنایی بیشتر با برندسازی اینترنتی میتوانید کتاب 12 صفحه ای برند سازی اینترنتی را که متن بالا بخشی از آن بود را از لینک زیر دانلود کنید.





نوع مطلب :
برچسب ها :





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
نابرده رنج گنج میسر نمی شود.
 
 
بالای صفحه